fredag 3 februari 2012

Kapitel 2
Repetera
1.      Vilka fyra frågor bör en affärsidé ge svar på?
Svar: Vilket kundbehov man ska tillgodose, ska det vara kläder, eller kanske datortillbehör?
Vilka är mina kunder? Unga eller äldre? Kvinnor eller män? De som bor i stan eller de som bor på landsbygden?
Med vilka produkter jag ska tillgodose mina kunders behov.
Vilka resurser är viktiga.


2.      Varför måste nätbutiken satsa på att erbjuda kunden tydliga kundfördelar?
Svar: För om det inte hade varit enklare, bättre och billigare att handla i nätbutik så hade man lika bra kunnat handla i den.

3.      Vilka är de viktigaste resurserna för en nätbutik?
Svar: Lokaler, utrustning och personal krävs alltid för att komma igång. Ibland behövs det även ett varulager.

4.      Förklara vad direktbeställning går ut på.
Svar: En direktbeställning menas med att företaget du beställer dina varor ifrån, inte skickar en beställning till sin leverantör förens du beställt varan på hemsidan. De har alltså inget lager med produkter i fabriken.

5.      Hur kan den som ska starta en resebyrå på nätet och sälja resor från olika arrangörer, till exempel Ving, bedöma om tjänsten kommer att bli lönsam eller inte?
Svar: Man gör en kalkyl. Det är viktigt att ifrågasätta både intäkter och kostnader.

Uppgift 4Välj ut två traditionella fysiska butiker som du känner väl till. Tänk noga igenom hur du uppfattar butikerna.
Beskriv för var och en:
A.     butikens kundgrupp  H&M: Kvinnor, män och barn.
Siba: Kvinnor och män som har eget boende och behöver hemelektronik.
 
B.     butikens profilH&M: Jag uppfattare deras profil som att de har väldigt låga priser till bra kvalitet. Kollar man på deras bilder de marknadsför så ser det ut att vara väldigt fin kvalitet. Synd att det inte alls är det på riktigt.

Siba: ”Hos oss får du råd” Det uppfattar man som att de har låga priser. Men också väldigt bra kvalitet, de har väldigt proffsiga reklamer vilket gör att man upplever de som väldigt seriösa och rutinerade. De kan sina saker.

C.     hur butikens profil skulle kunna fungera på internetH&M: H&M skulle kunna fungera på Internet, de har redan en som fungerar. Man kan beställa varor dygnet runt, och det är kort leveranstid.
Siba: Där går det också att beställa från Internet. Man får det hemlevererat.

Uppgift 5Profil och sortiment är viktiga faktorer i en nätbutiks erbjudanden. Du ska titta närmare på tre nätbutiker och sedan beskriva deras respektive profil och sortiment. Välj två nätbutiker från olika branscher, till exempel daglig varuhandel, konfektion, media eller resebranschen.
Ving, nelly.com, IKEA
A.     Vilka kundgrupper vänder sig butiken till?
Svar: Ving- Till alla de som vill ut och äta.
Nelly.com – Till ungdomar som vill handla modekläder.
IKEA – Till den som behöver köpa nya möbler och inredning.

B.     Beskriv de viktigaste kundfördelarna som en nätbutik erbjuder. Beskriv butikernas profil med egna ord.
Svar: Ving -
Att det finns många olika betalningssätt, det finns bilder på hotellen samt ibland videos om hur det ser ut. De har vad man söker efter – bra utbud, pålitliga och man får vad man betalar för.
Nelly.com -
IKEA -


C.     Beskriv sortimentet. Uppfattar du det som brett eller smalt, djupt eller grunt?
Svar: Ving -
De har brett sortiment när det gäller olika resor, finns mycket att välja emellan samt många olika länder att resa till.
Nelly.com - De har brett och djupt sortiment inom klädområdet eftersom de bara siktar in sig på tjejer och kvinnor, så de har alla möjliga saker allt från underkläder till skor.
IKEA - De har ett brett och djupt sortiment inom möbler och inredning.

D.     Vad tror du är viktigt för butikernas kundgrupper? Hur väl tror du att butikerna uppfyller kundgruppens krav? Betygsätt de tre butikerna utifrån detta.
Svar: Ving-
Att de får vad de letar efter. Ja jag tycker att Ving är den bästa sidan när det gäller att boka charterresor. Man får vad man betalar för och de är mån om sina kunder. De får helt klart en 5.
Nelly.com - Att de hittar de sakerna de söker efter, att det är bra kvalité och att leveransen är snabb. Ja det tycker jag. De har bra kvalité på sina varor samt snabb leverans och det gör att man vill köpa där fler gånger. De får en 4.
IKEA - Att möblerna är bra och att det är bra kvalité samt inte för svårt att montera ihop om man behöver det. Jag tycker de är bra i sin butik men jag har aldrig testat att beställa ifrån deras hemsida utan jag går bara in där för att se vilka saker de erbjuder innan jag ska åka till butiken. Men jag tycker att de är bra och uppfyller ens krav så de får en 4.
Använd en femgradig skala där 1 är dåligt och 5 mycket bra. Motivera din betygsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar