fredag 3 februari 2012

Kapitel 1 - Näthandelns kännetecken

Repetera
  1. Vad är typiskt för näthandel?
    Svar: Företaget behöver inga säljare, öppet 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, man slipper gå ut för att handla, levereras hem till en, säljarna slipper ha massa varor på lager, mer koll på kunden.
  2. Nämn minst tre sätt ett företag kan använda Internet på.
    Svar: Sökmotorer, handel och reklam.
  3. Beskriv hur ett företag kan använda Internet för sin kundvård.
    Svar: Genom att använda kundtjänst via e-post eller formulär på hemsidan. Då slipper kunderna sitta i lång telefonkö och kan lätt ställa sina frågor oberoende av om butiken är bemannad eller inte. En del företag låter även kunderna chatta med kundt6jänsten för att få snabbt svar, andra twittrar eller skapar diskussionsforum på hemsidan. En annan vanlig sak är att man låter kunderna betygsätta och kommentera produkterna och länka det till produktinformationen.
  4. Nämn minst två modeller för e-handel mellan företag.
    Svar: Ett sätt är nätbutiker som säljer till företag så kallade avtalskunder. Ett annat sätt är bransch- och handelsanknutna handelssystem, de säljer varor från flera företag.
  5. Vilka fördelar ger bransch- eller företagsanknutna handelsportaler sina kunder?
    Svar: Att kunden kan välja mellan olika leverantörer och säljaren kan lägga in tillfälliga eller permanenta erbjudanden på portalen. Man får se alla olika företag inom den branschen och man får tag i allt på samma sidor och behöver inte leta igenom allt.

Uppgifter

Uppgift 1 Studera CDON.com och IKEA och ta reda på vad företagen erbjuder sina kunder.

  1. Finns butiken både på nätet och som traditionell butik, eller endast som nätbutik?
    Svar: CDON: Endast på nätet. Och Ikea finns både på nätet och en traditionell butik.
  2. Vilka av företagen som även har traditionella butiker har valt att lägga ut hela det ordinarie sortimentet på nätet?
    Svar: IKEA har det mesta av sitt sortiment ute på nätet men inte allt.
  3. Vilket verkar vara huvudsyftet med hemsidan för respektive företaget, det vill säga är den i första hand en säljkanal eller en marknadsföringskanal?
    Svar: Båda hemsidorna har som huvudsyfte att sälja varor, inte att marknadsföra för det gör det via reklam på tv.
  4. Vilka företag har en kundtjänst på sin hemsida? Hur vill företagen att besökarna på hemsidan ska kontakta dem?
    Svar: Ikea har en kundtjänst där man kan chatta med en person de har även nummer på hemsidan till kundtjänst. På cdon.com så har man också chans till att ställa en fråga till kundtjänst, men då får man inte svar direkt utan inom de närmsta 24 timmarna (vardagar). De har ett telefonnummer med men dit kan man bara ringa om man har frågor om digitala varor eller om deras OnDemand-tjänst. Övriga frågor får man ställa via email eller chatt.



Uppgift 2
Titta på Levi’s hemsida och besvara sedan följande frågor:

A. Vilken information hittar du på Levi’s hemsida?
Svar: Man får reda på vad de har för kollektion just nu, priser, passform, material på varan osv.
B. Vilket huvudsyfte tror du att Levi’s har med sin hemsida?
Svar: Att sälja och inspirera. 
C. Går det att handla på sidan?
Svar: Ja om man skaffar ett konto där så kan man handla online där. Men man måste vara inloggad på deras hemsida.
D. Vilken butik i din närhet säljer Levi’s jeans?
Svar: JC, MQ.


Uppgift 4
Du ska studera några livsmedelsproducenters hemsidor. Gå in på Dafgårds och Felix hemsidor.

  1. Beskriv kortfattat vad hemsidan innehåller.
    Svar: Familjendafgard.se – På hemsidan så får man reda på hur deras sortiment ser ut, historian bakom företaget och hur man kommer i kontakt med de osv.
    Felix.se – På hemsidan så får man reda på hur deras sortiment ser ut, allt från ketschup till pasta. Man hittar även färdiga recept som man själv kan laga där hemma med hjälp av deras produkter, man hittar information om företaget, hur man kommer i kontakt med de osv.
  2. Vem eller vilka är målgrupp för hemsidan?
    Svar: Medelålder och upp. Det är ju inga unga som handlar mat, nästan bara föräldrar.
  3. Kan en dagligvarubutik använda hemsidan för att köpa in varor?
    Svar: Nej, jag tror inte dom tar kontakt med dem via hemsidan. Men de köper helt klart in varor från både Felix och Dafgårds, för deras varor kan man hitta i en dagligvarubutik.
  4. Vilka fördelar kan en dagligvarubutik få om den köper in sina varor via nätet istället för av leverantörens säljare?
    Svar: Det blir bekvämare samt att det blir lättare för man kan göra det när som helst istället för att behöva boka in tider osv med säljarna eller att sitta över telefon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar